Spanje, Avinyonet del Penedes - Reisverslag uit Avinyonet del Penedès, Spanje van SJOMO Feinsum - WaarBenJij.nu Spanje, Avinyonet del Penedes - Reisverslag uit Avinyonet del Penedès, Spanje van SJOMO Feinsum - WaarBenJij.nu

Spanje, Avinyonet del Penedes

Door: SW

Blijf op de hoogte en volg SJOMO Feinsum

26 April 2017 | Spanje, Avinyonet del Penedès

Woensdag 26 april,

We hebben een plekje bij een wijnboer (cava soort champagne) gevonden, net onder Barcelona.
Het plekje is gratis, maar er wordt toch wel verwacht dat men 1 of meer producten koopt in de winkel van de wijnboer.
We staan er eerst alleen, maar al gauw komen er 3 campers bij, 2 Nederlanders en 1 Duitser.
Het regent de hele dag al, mooi k.... dus niet buiten zitten maar in de camper een boek lezen. In de middag komt de wijnboer vragen of we ook naar de rondleiding in zijn bedrijf, en wijnproeven komen, aanvang 18.00 uur, we besluiten te gaan.
Het is heel leuk, het is een klein familie bedrijfje met 6 werknemers, we gaan het hele productieproces door en mogen overal kijken, en hij geeft in gebrekkig engels er uitleg bij.
De druiven komen van hun eigen land, en van andere boeren in de buurt.
Op het bedrijfje worden de flessen gevuld, en er word een kroonkurk opgedaan, dan gaan de flessen de kelder in, en blijven daar minimaal 1 jaar liggen. helemaal opgestapeld tot aan het plafond. Door de gist die er in zit, ontstaan de bubbels, er word niets aan toegevoegd, en de druk in de flessen loopt op tot wel 6 bar.
Zodra de flessen klaar zijn voor de verkoop, worden ze uit de schappen gehaald, en 21 dagen lang elke keer een kwart slag gedraaid, en op het laatst op de kop gezet, zodat de gist naar de hals van de fles gaat.
Ze gaan met de lift omhoog en daar word de flessenhals bevroren in een machine tot -21 graden, en de kroonkurk word met precisie verwijderd, zodat de bevroren gist er uit gehaald kan worden.
Daarna volgt de afwerking, er wordt een kurk op gedaan, en een muselet,daarna nog even sealen en een mooi etiketje en klaar voor de verkoop.
Voor ons kwam toen het leukste gedeelte en mochten we gaan proeven. We kregen 5 verschillende soorten cava te proeven, en vonden natuurlijk alles lekker, en alles ook opgedronken natuurlijk.
We konden het niet laten een paar flessen te kopen voor thuis.

• 28 April 2017 - 11:21

Gerda:

Hartstikke leuk om dit een keer te zien hoe het wordt gemaakt, en het overkwam de goeien :-)

Tags: sjomo spanje